Allahu Akbar

si comel sekalian

Monday, January 17, 2011

muzik pancawarna....

assalamualaikum..
bismillahirrahmanirrahim...

sebelum ni saya ade mengeposkan bab nyanyian dlm khdpn..kali ini meh same2 kita bace ttg muzik plak...ni note dr rakan fb dan diambil dengan izin...silakan..



Firman ALLAH ''SESUNGGUHNYA ALAT MUZIK Y BERTALI DAN BERLUBANG ITU ADALAH SERULING-SERULING SYAITAN''. Inilah kehebatan Al-Qur'an y meliputi segala sesuatu dr sebesar perkara menubuhkan negara islam hngga sekecil perkara seperti muzik di bicarakannya, masyaALLAH.

Baiklah. Paham kita dr ayat ini ialah, alat muzik y bertali dan berlubang itu adalah HARAM. Namn perkara ini mempunyai khilaf y panjang di kalangan ulama'. Tetapi kita tidak akan membicarakan tentang khilaf itu. Kita akan mengambil pendapat y paling kuat di kalangan jukhur ulama' , insyaALLAH.

-bg GOLONGAN ZAHIRIAH (kaum y mengambil zahir ayat sahaja) maka semua alat muzik y bertali dan berlubang itu HARAM DALAM APA JUA KEADAAN.

-namun, dalam mazhab yang 4, ade sedikit kelongaran, baik dlm mazhab Syafi'i sendiri atau Maliki. Kita pergi kepada perkara asas dahulu, y turut melibatkan penyanyi dlm istilah muzik it sendiri.

-penyanyi lelaki-HARUS dlm bnyak keadaan. HARAM dlm stengah keadaan.
-penyanyi Wanita-HARAM dlm bnyk keadaan. HARUS dlm sedikit keadaan.

-bermain muzik pula,walau ape instrumen sekalipun, jika hanya untuk mnghiburkan diri sendiri,mengisi masa lapang dan TIDAK PULA MENGHALANG DR MENGERJAKAN IBADAT WAJIB SPRTI SOLAT DAN PUASA DAN ZAKAT DAN HAJI, MAKA HUKUMNYA HARUS.

-jika bermain muzik itu,lagunya mensyirik kan ALLAH,maka hukumnya HARAM.

-jika bermain muzik itu, menyebabkan kita dan org lain jd lalai dr ALLAH,ketika itu hukumnya berubah menjadi HARAM.

-jika dengan bermain muzik itu mnyebabkan org datang (konsert) lalu meninggalkan solat, dan bercampur pula lelaki dan perempuan y ajnabi, maka HARAM dan kita memikul sama semua dosa para penonton y datang itu.

-jika kita peminat muzik, lalu pergi ke konsert y kita PASTI , MMG AKAN BERCAMPUR LELAKI DAN PEREMPUAN, maka HARAM PERGI. Juga jika lagu2 nya mensyirikkan ALLAH.

-jika kita (LELAKI) peminat, y menyanyi itu adalah WANITA ..dan kite pergi ke konsertnya, maka HARAM ,kerana ALLAH MELARANG KERAS WANITA MENINGGIKAN SUARA DI KHALAYAK Y ADA LELAKI. (perkara ini tidak di bahaskan oleh ulama' sebab ade nas y jelas tentang pegharamannya). Sedangkan untuk melaungkan azan(perkara agama) pun tidak di benarkan bg perempuan , melainkan jika dlm khairiah itu hnya ade wanita shaja, atau dlm rumah sendiri y semuanya mahram.

Kesimpulannya, menceburi bidang muzik TAK SALAH, NAMUN MUDHARATNYA LEBIH BESAR DR MANFAAT. Sekadar mendengar tidaklah membawa dosa besar, namun dosa2 kecil y di lakukan secara berterusan boleh membuatkan hati menjadi malap. Dan sekiranya anda ingin menjadikan industi muzik sebagai mata pencarian, ingatlah ''PENDAPATAN NYA HALAL (DLM KEADAAN TERTENTU) , NAMUN IA NYA TIDAK BARAKAH (KALAU SALAH CARA BOLEH JD HARAM). AAKAH ANDA TEGA MENYUAPKAN MULUT ANAK ISTERI ANDA DENGAN HASIL Y 'KURANG BARAKAH' ITU?. Pokok y baik tumbuh dr benih,tanah dan air siraman y baik jua.

Sy akan menambah baikkan artikel ini jika anda dpt memberikan input input y lebih baik. Ini sekadar ape y sy paham dan boleh di anggap pandangan peribadi. .

Jika terdapat kesalahan fakta, sy dengan senang hatinya akan membaiki.
Y baik itu dr Allah. Y jahil itu sy.
Wallahu 'alam


No comments:

Post a Comment