Allahu Akbar

si comel sekalian

Friday, May 25, 2012

KAU KAWAN , SAHABAT , TEMAN N FREN...

ASSALAMUALAIKUM w.r.t.... xjwb dosa..hehe..

Dah lame giler sy x mjengah blog ni..kehabisan idea nak tulis...korang jgn lupe folow ye kpd sape2 yg salu visit2 tu...hehe...

Hari ni sy nak cerita mengenai....aa..nak tau kene la bace..huhu...

Kisah seorang pesalah yg telah buat salah selama seminggu...seorang pesalah yg yang tak buat kesalahan jenayah...tapi pesalah itu telah buat diri sendiri tersiksa dan pesalah itu juga telah membuat org lain derita...alangkah teruk pesalah ini...

Pesalah ini dilaporkan telah 'hilang' dari sahabatnya sendiri...tanpa sebab yg munasabah...tanpa pesalah itu tahu apakah yg membuatkan dia jd begitu...
hari demi hari...pesalah ini semakin sengaja menunjukkan salahnya...tanpa segan dan silu...pesalah ini puas jika tgk sahabatnya begitu...pabila sahabatnya mendiamkan diri,memikirkan salah yg dia buat terhadap rakan baiknya iaitu si pesalah tadi..

NAMUN!!!

Si pesalah terus melangkah dengan seribu keegoan dalam diri..pandang muka sahabatnya tidak mahu...bercakap dengan sahabatnya tidak mahu...apatah lg untuk ketawa dengan sahabatnya seperti selalu...TIDAK!! tidak sama sekali....tidak!

Lalu...si pesalah tadi meluah perasaan dgn ....................

Pesalah itu membuka cerita mengenai sahabatnya kepada dia, dia dan dia..
tapi...dalam masa yang sama...pesalah itu rindu..
rindu akan hari-hari yg dilaluinya bersama sahabatnya
rindu ingin berkongsi tawa dan lara bersama sahabatnya
rindu untuk....
ahh...si pesalah itu tidak mampu lagi untuk berkata-kata..

dilihatnya sahabat itu sedang asyik menelaah...tidak langsung memandang mukanya...
hati si pesalah kembali membara...rasa dirinya tidak lagi dipedulikan...
mungkin sahabatnya telah melupakannya...
mungkin sahabatnya suka mereka berkeadaan begitu...
mungkin sahabatnya sudah benci kepadanya...
hati yang lembut kembali keras..
kesan parut semakin jelas..
dia buat si pesalah tanpa belas..
kencing tak lawas.... (eh, ape kaitan..haha..)

hari demi hari yang dilalui si pesalah..
lantas tangannya pantas menaip dan meluah pada si muka buku yamg tidak punya perasaan..
sahabatnya itu, sahabatnya ini, sahabatnya begitu, sahabatnya begini...
tapi..tiba2 timbul perasaan sedih di dalam hatinya..
rasa menyesal di dalam hatinya..

dan apakah yang si pesalah lakukan??
siapakah si pesalah itu??

hmmm...
si pesalah tu sy la..
dan ape yg saye lakukan??mintak maaf kat dia...buang yang keruh ambik yg jernih...kitaorg dah ok dah pun...smlm kt bebaik2..huhu...hari sabtu tu stat gado..
kalau diikutkan mmg saya btl2 bslah tau..sbb ape tau..sy ni xpasal2...dia xde buat salah ape pun...saya saje nak cari pasal..apakah??


dan apakah entri saya harini?
lagi tak pasal2..haha...

tak...sbnrnya saya nak ckp...dalam bkwn / bersahabat / berakan / berfren / ber ape2 lg la ni smua..
hati-hati la..
sbb kita tak tau hati org , prangai org...dan ape2 pasal dia sbnrnya kita xtau...yg tau adalah sape?
hanya Allah sahaja...kerana Allah itu Maha Mengetahui...sangat2 mengethui...
sbb tu la...kalau kita nak apa2 kembalilah pada Allah...tapi..jgn pandai ckp je..buatnya tidak..
ni,sy tjumpa hadis2 psl sahabat kat encik google ni..meh bace..kita share same2.. =)


“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)

 

Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda, “Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit makamengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (Hadis riwayat Muslim)

 



so...selamat menjalani kehidupan bersahabat...... =)