Allahu Akbar

si comel sekalian

Tuesday, March 24, 2015

CERPEN - CINTA ITU~ ^^

"15 minit satu pasangan. Uish. Dahsyatnya." Dhia mengomel sendirian sedang matanya tak lepas memandang skrin laptop itu.

"Apa yang dahsyat?" Tanyaku yang baru nak melelapkan mata di depan ruang tamu ini, Bosan cerita malam ni. Tak ada satu pun yang best. Mana lah mata tak mengantuk.

"Ni.. purata masyarakat Malaysia bercerai, 15 minit satu pasangan, Dahsyat kan?" Dhia menjawab soalan tanpa memandang si penanya soalan.

"Tak dahsyat sangat lah. Jiran aku baru seminit kawen terus bercerai. Lagi dahsyat." Jawabku dengan selamba. Berdekah-dekah Dhia ketawa. Aku memandangnya dengan mata kuyu, Aku buat lawak ke tadi?

"Macammana boleh jadi macamtu?" Tanyanya yang masih ada sisa-sisa tawa. Dia mengelap air mata yang keluar. Lawak sangat ke apa yang aku cakap tadi?

"Orang ketiga datang membantah lepas lelaki tu lafaz akad. Bila lelaki tu tanya perempuan tu siapa yang membantah tu, perempuan tu kata, tu ex-boy dia. terus kena talak 3."

"Talak 3??" Dhia ketawa lagi terbahak-bahak. Eh eh, dia ni. Orang cerita sedih, dia dok gelak pulak.

"Kenapa kau gelak? Kesian kat jiran aku tu, laki tu dah kena penjara sekarang atas cubaan membunuh laki yang bantah perkahwinan dorang tu." Dhia terdiam.

"Kau cerita kes betul ke ni? Aku ingat kau buat lawak." kali ini dia tak ketawa. Malah mukanya seakan terkejut. Akibat dari terkejut, maka dia terkentut. Chet! tak senonoh betul.

"Betul lah. Ingat aku main-main apa?" Patutlah gelak bukan main lagi. Ingat aku buat lawak rupanya.

"Eh. Ishh." Dia menggaru-garu tengkuk yang tidak gatal. "Ehh. Seram betul aku. Macammana nak kawen ye sekarang ni? Seram betul lah, Baru seminit kawen dah terus kena talak 3. Eee.. meremang bulu roma aku ni," sambungnya lagi sambil menggosok-gosok kedua-dua belah lengannya.

"Kawen je kah. Kau nak seram apa? Kau ada kekasih gelap ke?" Giliran aku pula untuk tersengih.

"Tak adalah macamtu. Cuma aku takut je, nanti kalau aku kawen, apa-apa jadi dekat perkahwinan aku tu macammana?" Dia berkerut, mungkin berfikir,

"Bahagia je..kalau ada iman. Simple as kacang." Aku tersenyum memandangnya yang masih berfikir,
"Kau nak kawen dengan siapa? Ustaz Jordan?" Pertanyaanku yang tiba-tiba itu membuatkan dia tersentak. Membulat matanya memandangku. Ups?! Aku salah cakap ke? Kenapa reaksi dia macamtu?

"Aku dah break la dengan dia." Jawab Dhia. Eh? Break? Dah kenapa pulak? Haritu masa dekat pantai bukan main memuji lagi ustaz Jordan tu. Tiba-tiba break?

"Kenapa?"

"Sebab aku baca moment kau kat Wechat."

"Moment aku? Yang mana satu?"

Dia tersenyum, meletakkan laptop di tepi, ambil handphone samil menggosok-gosok skrin telefon itu. Lalu membaca sesuatu.

"Jika kita mencintai seseorang, dan cinta itu boleh membuatkan kita lebih dekat dengan Allah, itulah sebenar-benar cinta. Tapi, jika kita mencintai seseorang dan cinta itu membuatkan kita sentiasa ingin dekat dengannya, tak boleh kehilangan dia walaupun sekejap, asyik terfikir-fikirkan dia malah menjarakkan kita dengan Allah, percayalah, cinta itu palsu dan cinta itu NAFSU!"

Aku tersenyum memandangnya yang tengah buat muka comel tapi tak comel langsung tu,

"Dari moment tu lah aku tersentap. Aku discuss dengan ustaz Jordan tu, aku nak break dengan dia, Pastu dia marah-marah aku, dia tanya kenapa? Dia tengking aku, beb. Mak bapak aku pun tak pernah tengking aku macamtu. Kau tengoklah, dia pun konon je kan cinta aku sebab Allah. Sebenarnya cinta dia cinta nafsu. Kalau betl dia cinta aku sebab Allah, dia akan redha, dan tak mungkin akan tengking aku macamtu. Lepas hari tu, kita orang dah tak contact lagi. Aku pun sekarang lebih tenang bila tak ada dia."

"Aku ada baca moment kau lagi.." Dhia menyambung.

"Untuk apa kita sibuk berfikir tentang masa depan;- siapa jodoh kita, macammana kedudukan kita, apa kerja kita, siapa mak bapak mentua kita, sedangkan itu sebenarnya perancangan masa tua yang sememangnya dah ditentukan sejak kita dalam perut lagi. Tapi kenapa kita taknak berfikir tentang masa depan kita yang sebenarnya, masa depan di akhirat sana. Banyak mana pahala kita, ibadat kita ada berkat dan rahmat atau tak, belah mana tangan yang akan kita terima buku amalan kita nanti dan sebagainya. Itu yang patut kita fikirkan.

Aku sungguh tersentap di situ wahai kawanku." Tergelak aku mendengar tutur katanya yang persis zaman Kesultanan Melayu Melaka tu. Hahaha.

"Aku cakap pasal kau tu." Rupanya seakan terkejut. "Aku geram waktu tu. Kau tak habis-habis buat moment pasal 'Luv U Mr.Jodoh'. Buhsan tau tak, buhsan..Hahaha" Mukanya masam macam mengkarung ungu.

"Kau laser kan sekarang." Dia menunjukkan penumbuk padaku, aku membalas dengan menjelir lidah padanya. Kemudian, kami sama-sama ketawa.

"Beb, sebenarnya aku nak ucap terima kasih dekat kau, pasal haritu kau marah aku dekat pantai. Aku tak sedar aku dah buat silap. Betullah kata kau, aku ni bangga diri. Sangat-sangat bangga diri. Terima kasih sebab sedarkan aku yang dah terpesong jauh selama ni."

Matanya berkaca, mulutnya cebik sedikit. Macam nak menangis tapi ditahan. Aku menarik nafas dalam-dalam.

"Tak payah nak terima kasih dekat aku. Aku tak buat apa-apa pun dekat kau. Aku cuma luahkan perasaan aku je. Hehehe.. Sori sebab aku marah kau sangat-sangat hari tu. Aku sebenarnya memang dah lama nak cakap tapi tak jumpa masa yang sesuai. Cuma haritu terluah tanpa sengaja. Sori eh."

"Aku bangga diri." Suaranya perlahan, hampir tak kedengaran. Mukanya ditundukkan 180 darjah. Eh, macammana tu? Heheh. Lantas, aku duduk di sisinya lalu memeluknya. Teresak-esak dia menangis.

"Dah la. Takyah nangis. Buruk lah muka kau nangis. Macam nenek kebayan tau tak." Semakin kuat pula dia berteriak lepas aku kata dia nenek kebayan. Satu hal lagi nak memujuk. Huhu...

Cinta yang Allah beri itu indah. Jika kita mencintai Allah sungguh-sungguh, pasti cinta kita akan kurang sa...ngat-sangat pada dunia. Seolah-olah kita dah tak berminat dengan drama dunia yang sia-sia. Allah berikan kita dunia ni bersebab, tak lain tak bukan semata-mata hanya untuk beribadat kepada Allah. Mencari redha-Nya, bukan murka-Nya.

Hijrahla kepada Allah, dengan sebenar-benar hijrah. Hijrah diri, hijrah hati. Tak perlu tunjuk dekat orang.. 'Weyh, aku dah berubah.' Tak perlu... Cukup hanya Allah yang Tahu..

Jangan letak dekat Facebook pulak yang anda dalam proses hijrah. Takut lari niat tu. Elok-elok ikhas, jadi riak pulak. Huhu.. Buat apa-apa, biar kerana Allah. Ingat tu.. =D

~TAMMMMAT~

*cerita ini hanya rekaan semata-mata...tiada kaitan dengan yang masih hidup atau yang masih mati..hehe,,,cuma cerita untuk pengajaran bersama.. ^^


No comments:

Post a Comment