Allahu Akbar

si comel sekalian

Friday, July 19, 2013

percaya hanya pada-Nya....

Assalamualaikum....
Selamat Berpuasa Ramadhan semua... (belum terlambat kan?hehe...)

Alhamdulillah...sekali lagi diberi kesempatan untuk jari ini kembali menari-nari di atas setiap aksara yang tetap setia menanti di atas papan kekunci ini...

Setelah sekian lama menyepi...akhirnya hari ini saya kembali... Saya adalah blogger yang tak aktif seperti blogger2 yang lain. Melihat kepada follower yang tetap sama dan tidak berganjak dari dulu membuatkan perasaan ingin berkongsi rasa kian padam kian hari yang mendatang. Tapi tak mengapa... tak payah pentingkan follower. Yang penting, apa yang nak disampaikan.. (kadangkla terfikir jugak, blog ni orang tak pernah jumpa ke?hehe...)

Kini, saya dah jadi budak tingkatan 6..
TINGKATAN 6! Satu institusi yang selalu tak dipandang orang. Bila bercakap tentang tingkatan 6, orang mula menyengetkan muka masing-masing. Seolah-olah memandang hina kami yang bergelar BUDAK FORM 6 ni.. Bila cakap pasal MATRIK...ye... saat itulah orang mula menunjukkan riak minat masing-masing... Kenape ek jadi macamtu?

Sebenarnya...di mana pun kita belajar ni tak penting... Bukan nama tempat belajar yang kita perlukan...tetapi apa ilmu yang kita dapat. kalau belajar sampai ke luar negara pun, tak ada kesungguhan dan keyakinan..tak jadi jugak kan?

Kawan saya yang betul-betul rapat dari dulu semua dah pergi jauh tinggalkan saya. Ada yang ke matrik..ada yang ke U... ada yang dah nak ke Korea taun depan (wah!jeles...) saya ni lah yang tetap ambik jalan lama. Masuk form 6. Lepas SPM hari tu saya tak isi UPU pun.bila orang tanya kenapa, saya senyum dan jawab, "lupa". Jawpan yang mudah kan? Tapi hakikat sebenar kenapa saya jawab macamtu, biarlah hanya Allah yang tahu.

Seringkali, saya selalu tak dapat bila saya nak satu-satu benda yang betul-betul saya inginkan.. Waktu itu saya mula jadi tak tenteram, gundah gulana. Stress!! Dan ketika saat saya seperti itu, nasihat sang kakak yang tidak jemu mengingatkan saya supaya mengingati surah Al-Baqarah ayat 216 membuatkan semangat saya kembali mendatang. Anggukan kepala mula menjelma. Alhamdulillah.. setiap apa yang berlaku itu ada hikmah. InsyaAllah...

Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kami menyukai sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang Mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya.

But it is possible that ye dislike a thing which is good for you, and that ye love a thing which is bad for you. But Allah knoweth, and ye know not.

Tak apalah...rezeki Allah itu Maha Luas. Tak ada dekat sini, ada dekat sana. Kan? Janganlah anggap ini semua sebagai musibah dan kita terus nak berputus asa bila dapat ujian sekecik kuman tu. Ingatlah, Allah menguji kita kerana Allah tahu kita mampu. Kalau kita betul-betul tak mampu, mengadulah hanya pada-Nya. (Tak perlu pada boyfriend awak yang tak tau akan kekal ke mana..Hehe,,)


Sekian saya bicara saya yang akan ada pembaca jika diperkenankan oleh-Nya..
Assalamualaikum...
Laila Saedah...
Jalgayo!
Bai...

No comments:

Post a Comment